Wprowadzenie wirtualnych kas fiskalnych w branży taksówkarskiej wywołało falę pytań i niepewności. Dlatego kierowcy słusznie pytają: czy aplikacja może zastąpić tradycyjną kasę fiskalną taxi i taksometr? Czy „wirtualny taksometr” jest legalny? Wirtualna kasa fiskalna taxi może zastąpić taksometr?
Wątpliwości są absolutnie uzasadnione. Kwestie prawne są jak paragrafy napisane drobnym drukiem, a przecież rozmawiamy o fundamentach Twojego biznesu – o systemie, który odpowiada za rejestrację każdej złotówki i stanowi podstawę rozliczeń z fiskusem.
Celem tego artykułu jest nie tylko wyjaśnienie przepisów, ale przede wszystkim zapewnienie Państwu bezpieczeństwa podczas kontroli – by mogli Państwo spokojnie pracować.
Dlatego też, przedstawiamy rzetelne informacje, przepisy prawne i również fakty, które potwierdzają, że system ATOS Taxi, współpracujący z wirtualną kasą fiskalną Novitus SDF-1, jest rozwiązaniem w pełni legalnym i zgodnym z obowiązującymi przepisami.
1. Czym jest wirtualna kasa fiskalna taxi?
Jeszcze kilka lat temu kasa fiskalna w taksówce oznaczała duże, fizyczne urządzenie, które trzeba było legalizować, serwisować i wymieniać papier. Jednak dziś to przeszłość. Zamiast tego ich miejsce zajęły wirtualne kasy fiskalne taxi – lekkie, mobilne i dostępne w smartfonie kierowcy.
Wirtualna kasa fiskalna to oprogramowanie, które spełnia wszystkie funkcje tradycyjnej kasy, czyli rejestruje sprzedaż, wystawia paragony fiskalne i przekazuje dane do Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Co istotne, podstawą prawną ich stosowania jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz.U. 2020 poz. 957). Ponadto, w czerwcu 2025 r. pojawiła się jego aktualizacja – Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania – które doprecyzowało niektóre wymagania techniczne i funkcjonalne dla kas wirtualnych.
System ATOS współpracuje z wirtualną kasą fiskalną Novitus SDF-1, która posiada pełną homologację wydaną przez Główny Urząd Miar (GUM). Jest to kasa o zastosowaniu specjalnym, czyli przeznaczona do prowadzenia ewidencji usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką (§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia).
Kluczowa informacja: Homologacja potwierdza, że kasa spełnia wszystkie wymogi techniczne i fiskalne określone przez prawo. Co więcej, dokumenty producenta dostępne są publicznie:
2. Czym jest wirtualny taksometr (i dlaczego to pojęcie wprowadza w błąd)?
Na rynku funkcjonuje określenie „wirtualny taksometr”, które brzmi nowocześnie, ale w rzeczywistości – to pojęcie wprowadza w błąd. Jednak w polskim prawie nie istnieje coś takiego jak wirtualny taksometr.
Każdy taksometr to urządzenie pomiarowe, które musi posiadać zatwierdzenie typu GUM i podlegać obowiązkowej legalizacji. Nie można więc zastąpić go zwykłą aplikacją w telefonie – byłoby to niezgodne z prawem.
System ATOS nie pełni funkcji taksometru. Co więcej, nie mierzy dystansu ani czasu w czasie rzeczywistym. Zamiast tego, jego zadaniem jest przekazanie do homologowanej kasy fiskalnej Novitus SDF-1 danych o cenie umownej – uzgodnionej z pasażerem przed rozpoczęciem kursu.
Ten sposób rozliczania jest zgodny z art. 13b ust. 1 ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371), który dopuszcza świadczenie usług przewozu osób z wykorzystaniem aplikacji mobilnej ustalającej cenę przejazdu z góry. Nawet w przypadku klienta „z ulicy”, kierowca ustala cenę z góry i wysyła klientowi SMS przed rozpoczęciem trasy, a klient akceptuje te warunki.
Tabela: Kluczowa różnica legalna, zapewniająca pewność podczas kontroli.
Taksometr | System ATOS (Cena Umowna) |
Mierzy czas i dystans w trakcie kursu. | Ustala cenę z klientem przed kursem (cena umowna). |
Wymaga legalizacji GUM. | Nie wymaga legalizacji – nie jest urządzeniem pomiarowym. |
Dynamicznie nalicza opłatę w trakcie jazdy. | Przesyła do kasy fiskalnej dane o uzgodnionej cenie. |
3. Na czym polega legalność rozwiązania systemu ATOS?
Legalność rozwiązania ATOS Taxi opiera się na dwóch filarach:
- Homologacji kasy fiskalnej Novitus SDF-1,
- Modelu rozliczania „ceny umownej” dopuszczonym przez przepisy.
W tym modelu kierowca i pasażer uzgadniają cenę przed rozpoczęciem kursu, a aplikacja przesyła tę kwotę do kasy fiskalnej. Kasa następnie wystawia paragon z oznaczeniem „CENA UMOWNA”, zgodnie z § 50 ust. 2 lit. n rozporządzenia MF.
Ten tryb pracy jest opisany wprost w przepisach – kasa taxi może:
- współpracować z taksometrem,
- być zintegrowana z aplikacją mobilną,
- lub otrzymywać dane o cenie umownej (§ 50 ust. 1–2 rozporządzenia).
W przypadku ATOS, kasa działa właśnie w tym trzecim, dopuszczonym przez prawo trybie.

4. Wykaz aplikacji współpracujących z kasą – jak to naprawdę wygląda?
Niektóre publikacje sugerują, że każda aplikacja musi być „wpisana do wykazu GUM”, by mogła działać z kasą. Jednakże to błędna interpretacja § 22 pkt 19 rozporządzenia MF.
Zapis ten dotyczy załączników do wniosku producenta kasy o homologację, składanych do Głównego Urzędu Miar (GUM). Jednakże nie nakłada on obowiązku tworzenia lub publikowania wykazu aplikacji dla użytkowników. W praktyce GUM homologuje samą kasę fiskalną, a nie aplikacje mobilne.
Jak potwierdził producent kasy (Novitus):
„Dokumenty opisane w § 22 pkt 19 są dokumentami wewnętrznymi producenta, składanymi do GUM i nie podlegają publikacji ani dostarczaniu użytkownikom kas. Z kasą NOVITUS SDF-1 mogą współpracować wszystkie aplikacje, które realizują udostępniany przez producenta sposób komunikacji z kasą.”
Oznacza to, że ATOS Taxi działa legalnie, ponieważ:
- korzysta z homologowanej kasy fiskalnej,
- przekazuje dane w formacie zgodnym z udostępnionym przez producenta protokołem komunikacyjnym (API),
- nie pełni funkcji taksometru, więc nie wymaga legalizacji ani osobnej certyfikacji.
Ważny szczegół techniczny: Należy podkreślić nasze ciągłe zaangażowanie w techniczną zgodność. W wersji 1.0.110 Aplikacji Kierowcy poprawiono komunikację z wirtualną kasą fiskalną SDF-1 oraz dodano nowe komunikaty. Tym samym, świadczy to o naszej dbałości o protokoły.
5. Jakie dokumenty kierowca powinien mieć przy kontroli?
W przypadku kontroli (np. skarbowej lub drogowej), kierowca korzystający z wirtualnej kasy fiskalnej powinien posiadać:
- Potwierdzenie homologacji kasy fiskalnej (np. Novitus SDF-1 – decyzja GUM),
- Licencję taxi lub wpis do działalności gospodarczej,
- Paragon fiskalny (papierowy lub elektroniczny) z oznaczeniem „CENA UMOWNA”,
- Numer unikatowy kasy widoczny na paragonie (zarejestrowany w CRK).
Nie ma obowiązku przedstawiania „wykazu aplikacji współpracujących z kasą” ani dokumentacji składanej przez producenta do GUM. W konsekwencji, homologacja kasy jest wystarczającym dowodem, że producent spełnił wszystkie wymogi formalne.
6. Wirtualna kasa fiskalna taxi – Korzyści dla Kierowcy
System ATOS pozwala prowadzić rozliczenia w pełni legalnie i bez użycia fizycznego taksometru. Dzieje się tak, ponieważ dzięki modelowi ceny umownej kierowca działa zgodnie z przepisami, a dodatkowo każdy kurs jest automatycznie rejestrowany w systemie fiskalnym.
Zalety wirtualnej kasy fiskalnej dla taksówkarza:
- pewność prawna,
- oszczędność – koniec z corocznymi kosztami legalizacji, serwisów i wymiany sprzętu,
- integracja z homologowaną kasą fiskalną online (Novitus SDF-1),
- szybkie i bezpieczne wystawianie paragonów,
- prostota obsługi – całość w aplikacji kierowcy,
- stała komunikacja z Centralnym Repozytorium Kas,
- szybka i prosta rezygnacja z usługi/zakończenie działalności – znacznie łatwiejsza niż w przypadku konieczności demontażu i formalności związanych z tradycyjnym, zalegalizowanym taksometrem.
Dla kierowców, którzy nadal korzystają z klasycznego taksometru i kasy fiskalnej w pojeździe, system ATOS działa niezależnie od procesu fiskalizacji – służy do obsługi zgłoszeń, przyjmowania kursów i zarządzania zleceniami. Z kolei kierowcy korzystający z modelu ceny umownej rozliczają kursy poprzez zintegrowaną wirtualną kasę fiskalną Novitus SDF-1.

7. Podsumowanie
Wirtualna kasa fiskalna taxi stosowana w systemie ATOS Taxi (Novitus SDF-1) jest rozwiązaniem zgodnym z polskim prawem i przepisami fiskalnymi. Co więcej, homologacja kasy wydana przez GUM oraz tryb rozliczania oparty na cenie umownej gwarantują pełną legalność ewidencjonowania usług przewozu osób.
System ATOS Taxi:
- nie jest „wirtualnym taksometrem”,
- działa w oparciu o homologowaną kasę fiskalną,
- przesyła dane zgodnie z protokołem producenta,
- zapewnia kierowcom bezpieczeństwo podczas kontroli,
- i pozwala na w pełni legalne wystawianie paragonów fiskalnych.
To nowoczesny oraz w pełni zgodny z prawem sposób prowadzenia działalności taxi, ponieważ jest zatwierdzony przez GUM, a także zgodny z ustawą o transporcie drogowym oraz przepisami Ministerstwa Finansów.
Artykuł został przygotowany w oparciu o obowiązujące przepisy oraz konsultowany z prawnikiem. Jeśli masz pytania dotyczące stosowania wirtualnej kasy fiskalnej taxi lub chcesz dowiedzieć się, jak wdrożyć system ATOS Taxi w swojej firmie – zapraszamy do kontaktu.
👉 Wypełnij krótki formularz kontaktowy na stronie atostaxi.pl, a następnie nasz zespół skontaktuje się z Tobą, by przedstawić szczegóły rozwiązania i pomóc w jego wdrożeniu.
Wirtualna Kasa Fiskalna Taxi – potrzebna? Skontaktuj się z nami!
Najczęściej zadawane pytania (FAQ) – Wirtualna Kasa Fiskalna Taxi
1. Czy system ATOS Taxi z Wirtualną Kasą Fiskalną Novitus SDF-1 jest w pełni legalny?
Tak, system ATOS Taxi jest rozwiązaniem w pełni legalnym oraz zgodnym z obowiązującymi przepisami, ponieważ jego legalność opiera się na dwóch kluczowych filarach:
1. Homologacji kasy fiskalnej – kasa Novitus SDF-1 posiada pełną homologację wydaną przez Główny Urząd Miar (GUM), co potwierdza jej zgodność z wymogami prawnymi i technicznymi.
2. Modelu rozliczeń – system działa w oparciu o cenę umowną ustaloną z klientem jeszcze przed rozpoczęciem kursu, zgodnie z art. 13b ust. 1 Ustawy o transporcie drogowym, który dopuszcza takie rozwiązanie w przypadku przewozów osób.
2. Czy aplikacja ATOS Taxi potrzebuje własnej homologacji (certyfikacji) GUM?
Nie, aplikacja ATOS Taxi nie wymaga własnej, odrębnej homologacji ani certyfikatu od GUM, ponieważ Główny Urząd Miar (GUM) homologuje wyłącznie samą kasę fiskalną (Novitus SDF-1) oraz jej protokół komunikacyjny (API). W związku z tym producent kasy potwierdził, że z kasą SDF-1 mogą współpracować wszystkie aplikacje, które prawidłowo realizują udostępniany przez niego sposób komunikacji.
3. Czy musimy figurować w „wykazie aplikacji współpracujących z kasą” u producenta?
Nie ma obowiązku publikowania takiego wykazu dla użytkowników. Choć Rozporządzenie Ministra Finansów (§ 22 pkt 19) nakłada na producenta kasy obowiązek dołączenia wykazu współpracujących aplikacji do wniosku o homologację GUM, dokumenty te są dokumentami wewnętrznymi producenta, składanymi do GUM i nie podlegają publikacji ani dostarczaniu użytkownikom kas.
4. Czy ATOS Taxi to „wirtualny taksometr”?
Nie. Określenie „wirtualny taksometr” jest mylące i technicznie nieprawidłowe, ponieważ w polskim prawie taksometr jest urządzeniem pomiarowym, które musi nie tylko posiadać zatwierdzenie typu GUM, ale również podlegać obowiązkowej legalizacji.
5. Jakie funkcje musi spełniać kasa rejestrująca, aby mogła być używana w systemie?
Podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji przy użyciu kas, które nie tylko spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy, ale także wymagania techniczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia oraz posiadają ważne certyfikaty kasy. W tym kontekście kasa Novitus SDF-1 jest kasą o zastosowaniu specjalnym, przeznaczoną w szczególności do ewidencji usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym także taksówką.
Art. 111b.
Czytaj więcej w Systemie Informacji Prawnej LEX: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/podatek-od-towarow-i-uslug-17086198/art-111-b: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/podatek-od-towarow-i-uslug-17086198/art-111-b
6. Czy kasa musi mieć stały dostęp do Internetu? Jak często przesyłane są dane do CRK?
Kasa musi zapewniać połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas (CRK). Kasa przesyła dane używając aktualnego harmonogramu przesyłania danych nie rzadziej niż co 2 godziny. W przypadku nieprzesłania danych (np. braku połączenia) kasa umożliwia dalszą ewidencję, ale sygnalizuje przekroczenie terminu i automatycznie ponawia próby przesyłania danych nie rzadziej niż co 2 godziny.
7. Jakie informacje o kursie muszą znaleźć się na paragonie fiskalnym wystawionym przez Wirtualną Kasę Fiskalną Taxi?
Paragon fiskalny musi zawierać dane właściwe dla specyfiki danej sprzedaży. W przypadku kas do przewozu osób, na paragonie powinny znaleźć się co najmniej:
• Imię i nazwisko lub nazwa podatnika oraz adres punktu sprzedaży.
• Numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika.
• Numer rejestracyjny i numer boczny taksówki (lub numer rejestracyjny pojazdu).
• Łączna wartość sprzedaży brutto z oznaczeniem „SUMA”.
• W przypadku ceny umownej: paragon musi zawierać oznaczenie „CENA UMOWNA”.
Tym samym, należy bezwzględnie dopilnować, aby wszystkie te informacje były widoczne.
8. Co się dzieje w przypadku awarii Wirtualnej Kasy Fiskalnej Taxi?
W przypadku awarii kasy, związanej z błędem weryfikacji danych w jej bazie, podatnik musi niezwłocznie powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Pamiętaj, że należy to zrobić nie później niż w terminie 24 godzin.
9. Co dzieje się, gdy kierowca chce zakończyć używanie kasy?
W przypadku zakończenia używania kasy (z powodu zakończenia działalności lub pracy kasy w trybie fiskalnym), podatnik jest zobowiązany do:
1. Wystawienia raportu fiskalnego dobowego.
2. Wystawienia raportu fiskalnego rozliczeniowego i przesłania do CRK informacji o przejściu kasy w tryb tylko do odczytu.
3. Złożenia do właściwego naczelnika US wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas w terminie 5 dni od dnia wystawienia raportu rozliczeniowego.
10. Czy kierowca w systemie ATOS może wysłać klientowi paragon elektronicznie?
Tak, podatnicy mogą wystawiać i wydawać nabywcy paragon fiskalny w postaci elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej zgody i uzgodnienia z klientem. W związku z tym, aplikacja kierowcy ATOS umożliwia potwierdzenie wysłania SMS-a z paragonem w momencie zamykania zlecenia.
11. Jakie płatności bezgotówkowe są zintegrowane z Wirtualną Kasą Fiskalną w ATOS Taxi?
Aplikacja Mobilna Klienta oferuje płatności bezgotówkowe, w tym BLIK i kartę płatniczą. Dodatkowo, bezpieczeństwo tych transakcji gwarantuje Przelewy 24.